Tuesday, November 2, 2010

Ku Cari Puteri Lindungan Bulan 2 viii

Ku Cari Puteri Lindungan Bulan 2 viii
by Merah Artock Merah on Tuesday, April 6, 2010 at 4:55pm

Ku merenung langit
Dalam gelap malam
Dalam sepi
Dalam sunyi
Dalam islah sendiri

Ku merenung bulan
Mencari sejalur harapan
Lemah dalam sebuah pencarian
Tenggelam dalam resah kerinduaan
Meratap dalam curahan kasih Ya Rahman

Ku merenung bintang
Meminjam sinar kerdipan
Entah bila hati kan bersinar sendiri
Menyuluh gelapnya liku sebuah kehidupan
Berapa baki waktu dalam hitungan

Kembali merenung diri
Menilik tujuan yang seharusnya mengisi
Musabah keperluan menghadap ilahi
Apakah setiap tuntutan nyata dipenuhi
Sudah langsaikah segala hutang yang masih berbaki

Dalam tasbih aku merindu
Dalam takbir merentap kalbu
Dalam tahmid menatap sendu
Dalam doa merintih merayu
Dalam nada penuh sayu

Aku renung lautan pancaroba
Aku lemas dalam arus masa
Teruk dibelasah nafsu dunia
Remuk dihentam batuan dosa
Aku mampu tapi untuk berapa lama

Aku selam tasik air mata
Niat ikhlas mensucikan diri
Segala nasihat cuba dihayati
Menekan nafsu tunduk mendengar kata
Menempa satu jati diri
Demi sebutir mutiara iman

Aku perlukan jua senyuman mu sebagai kekuatan
Aku perlukan jua sentuhan mesra mu sebagai ingatan
Aku perlukan jua redup pandangan mu sebagai pedoman
Aku perlukan jua tangisan mu sebagai pemankin kesabaran
Aku perlukan jua hadir mu sebagai peneman sepanjang jalan

No comments:

Post a Comment