Tuesday, November 2, 2010

KCPLB gak time kat rumah ~ genuine mode time tu

KCPLB gak time kat rumah ~ genuine mode time tu
by Merah Artock Merah on Sunday, May 30, 2010 at 12:55am


Biarpun sejuta pelukis bisa ku temu
Tiada lakaran seanggun senyuman mu
Biarpun dialih ke seribu bahasa
Belum cukup mewarnakan potret mu

Biarpun aku dendangkan seribu melodi cinta
Simfoni kasih buat mu belum jua ku temu
Biarpun sejuta madah pujangga nukilan ku
Belum bisa meyampaikan hasrat ku

Biar siang ku merantau serata pelusuk dunia
Kembara ku hanyalah mengejar bayang mu
Biarlah aku redah seluruh lautan gelora
Tenangnya bila engkau tertawa

Biarlah setiap kali malam melabuhkan tirainya
Izinkanlah aku beradu di pangkuan mu
Biarlah malam indah ditemani purnama
Aman damai lena kita beradu

Biarpun aku lelah menantikan saat-saat itu
Haruman rindu hadiah khusus buat mu
Cinta ku sambutlah sekeping hati
Moga gelora dan badai berlalu pergi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`

Tatkala malam datang beradu
Tatkala bulan tersipu malu
Ketika itu rindu bertamu
Ketika kasih dibiar berlalu

Haruskah aku terus bermimpi
Mencari diri mu tiada lagi
Mengharap janji seribu erti
Mengharap kasih terpatri kembali

Bersama sunyi ku balut luka
Bersama sepi menghurung dada
Apakah kesudahan cerita kita
Menanti kasih tak kunjung tiba

Aku termenung merenung langit
Cubaan ku harung bukanlah sedikit
Perjuangan ini semakin sempit
Nafas sebak terasa sakit

Apakah bisa engkau mengerti
Bukan merayu mengharap simpati
Ikrar ikhlas setulus hati
Ingin zahirkan seluhur budi

Selendang cinta selembut sutera
Haruman kasih mekar berbunga

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`

Berdiri aku di lapangan rindu
Melewati batas-batas waktu
Di dataran gersang penuh pilu
Mencari setitis kasih mesra dari mu

Taman indah ku idam selalu
Bunga-bunga cinta pernah mekar dan kini layu
Haruman kita satu ketika dulu
Mengapa tinggal duka membaluti sendu

Bilakah hujan kan turun
Membawa seribu satu senyuman
Hati ini kian tandus kekeringan
Pasrah dan parah menantikan jawapan

Telah ku tetas ranjau berduri
Telah ku bina jambatan janji
Menanti saat engkau kembali
Aku harap engkau kan mengerti

Segalanya telah aku korbankan
Mungkin bagi mu hanya mainan
Yang aku pinta bukan gurauan
Cukuplah sekadar satu kepastian


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`


Seloka rindu bertandang sendu
Biola asmara berlagu pilu
Gemersik irama ku dengarkan sayu
Kasih meruntun damai selalu

Pantun hati tidak bersambut
Musnah semua dek badai dan ribut
Tiada lagi bisikan lembut
Pintalan kalbu kian serabut

Gendang cinta salah bertingkah
Serunai jiwa keluh dan kesah
Lemahnya aku menyusun langkah
Khayal angan ku mimpi tak sudah

Tiada lagi paluan rebana
Pemukul patah semangat tiada
Hadir dirimu seketika cuma
Pergi mu membawa tenang di dada



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~`


Izinkan baris kata mu aku coretkan
Izinkan perkerti mu aku lukiskan
Izinkan santun mu aku warnakan
Izinkan potret wajah mu ku abadikan

Seindah tawa mu jadi idaman
Setulus budi mu jadi pujaan
Seikhlas akhlak mu jadi impian
Sejujur sentuhan mu jadi igauan

Garisan rindu mu aku lakarkan
Gentasan kasih mu aku talunkan
Gemerlap cinta mu aku dendangkan
Getaran jiwa mu aku zahirkan

Tiada kata seindah gambaran
Tiada madah semurni kiasan
Tiada nada mampu meyampaikan
Tiada irama mampu menceritakan

Lebih hebat dari hikayat
Lebih teguh dari riwayat
Lebih jernih dari hakikat
Lebih suci sepanjang hayat

Saat bersama mu aku rebah
Saat bersama mu aku tabah

No comments:

Post a Comment