Sunday, February 13, 2011

(6) antara mimpi,ilham,iktibar KCPLB

malam tu aku termenung sendiri,
merenung langit,
memerhatikan kerdipan bintang yang bergantungan,
indahnya gelang cahaya sinaran bulan,

takulan demi takulan,
tafsiran demi tafsiran,
mungkin cuma buaian mimpi,
tapi aku masih tercari erti yang tersembunyi,

bermacam penjelasan aku ikhtiarkan
bersamanya telahan segala kemungkinan
puas simpulan rahsia ini aku huraikan
namun masih tak ketemu jawapan

resah malam aku mencari kekuatan
rindu hati tidak tertahan lalu ku baca tinta Tuhan
aku mencari jalan dan arah pedoman
dengan bekal amat sedikit untuk teruskan perjalanan

kemudiani ku gentas tasbih kasih
dan sayu air mata jatuh menitis
merayu kepada yang Maha Pengasih
agar hitam dihati kian terhakis

sambil satu persatu lembaran surat
dari mulut kekasih kepada kekasih
mengharap pembakar semangat
dengan hadis yang telah lama tersisih

tak kisahlah nanti apa jadinya
Ya Allah jadikan aku tabah dengan dugaan Mu
kental hati ini menerimanya dengan redha
syukur dan tenang sentiasa

No comments:

Post a Comment